Vi på kurdaktuellt.se fortsätter att publicera bokrecensioner av böcker skrivna av kurdiska författare eller böcker som på ett eller annat sätt har koppling till det kurdiska. Syftet är att både få unga att läsa samt ge tips och råd till de som redan har läsvana. Här är recensionen av den andra boken i serien, mycket nöje.

Titel: Dara Pelweşiyayî (trädet som tappat sina löv)

Författare: Bavê Nazê

Bokspråk: Nordkurdiska

BTJ artikelnummer: 711300

”Ett av de namnen som ofta omnämns i den moderna kurdiska litteraturen är utan tvivel romanförfattaren Bavê Nazes namn. Med sin speciella berättarstil, med sitt realistiska och grovhuggna sätt som han ärvt från det forna sovjetsamhället, berör han frågorna inom kapitalism, revolution, kärlek, förräderi, i det kurdiska samhället. Han påpekar oegentligheterna i det kurdiska samhället på ett mästerligt sätt. Han blottlägger följderna av dessa sociala fenomen i det kurdiska samhället som omformar många människors liv.

Bavê Nazê har tidigare publicerat ett antal romaner på kurdiska. Några av dem heter: Bergen som är bevattnade med blod (1990), Det orena liket (2009), Den dödbringande dansen (1991) m fl. I romanen Det orena liket kritiserar författaren hårt den stalinistiska politbyråpolitiken och påpekar dess oundvikliga skador hos individen och samhällsutvecklingen. Bavê Nazê har tidigare (1985-1990) bott i Sverige och har även en självbiografisk novell som heter: Berätta Stockholm vad du har sett.

När handlingen i Bavê Nazês tidigare publicerade romaner jämförs med handlingen i den senaste romanen; Trädet som tappat sina löv (2010) kommer budskapet som författaren vill presentera till läsaren att bli tydligare. Läsaren kommer med glädje att känna att den tid man ägnade åt läsningen har inte gått förlorad.

Författaren Bavê Nazê har nämnvärda djupgående kunskaper i det kurdiska språket. Han brukar undvika språkkonservatism och utnyttjar språkets dynamiska egenskaper och beskriver händelserna i sin berättelse med en ren klarhet och enkelhet.

I denna romanberättelse Trädet som tappat sina löv bevittnar vi att författaren fortsätter att tillämpa denna språkliga bekvämlighet i sin romanhjälte Sêrzads språkbruk. Berättelsen berör politikens dubbelsidiga moral och man blir ännu mer berörd när man läser det grymma ödet som romanhjälten Sêrzad tillmötesgår när han blir fastkedjad tillsammans med sin kärlek som han släpat med sig till ett så kallad befriad område i bergen.

En spännande och lärorik roman som jag rekommenderar varmt.”

För att låna eller köpa boken kan ni kontakta eller gå in på:

Goran Candan BTJ lektör för kurdisk litteratur