Vi på kurdaktuellt.se kommer att publicera, bokrecensioner av böcker skrivna av kurdiska författare eller böcker som på ett eller annat sätt har koppling till det kurdiska. Syftet är att både få unga att läsa samt ge tips och råd till de som redan har läsvana. Här kommer den första, mycket nöje.

Titel: Ez ê yekî bikujim (jag ska döda nån)

Författare: Firat Ceweri

Bokspråk: Norkurdiska

BTJ artikelnummer: 687095

”Ez ê yekî bikujim (Jag ska döda någon) är författarens andra roman. Romanen har tre huvudkaraktärer som råkar mötas på en och samma plats. Temo, som nyligen blivit frisläppt från fängelset. Diana som tidigare varit gerillasoldat och en kurdisk exilförfattare som efter en lång period i exil som har återvänt till Kurdistan.

Det blir en intressant och lärorik läsning om dessa tre personers liv. Temo har svårt att återanpassa sig i samhället efter 15 år inne. Diana som blivit bortlovat av sin far försöker hitta friheten bland gerillakämpar. Hon är mycket ung när hon deltar i kampen i bergen. Hon blir sårad och tillfångatagen av turkiska soldater. Hon hamnar sedan på villovägar och utnyttjas som prostituerad.

Den tredje personen, exilförfattaren försöker förgäves hålla ett seminarium om det kurdiska språket i sitt forna hemland. Han kör av misstag på sin gamle vän Temo med sin bil. I Temos ficka hittar han en adress som går till Diana. Driven av nyfikenhet för att få veta mer om sin vän Temos liv, kommer han in i Dianas liv. Mer än för att få svar av Temos liv, blir författaren tvungen att lyssna på Dianas söndertrasade livsöde.

Hela boken är en riktig spännande och en lärorik berättelse om människor som möts i ett samhälle som är präglat av ett mångårigt krig. Språket är ett enkelt vardagsspråk vilket gör att hela berättelsen låter sig berättas såsom en vän berättar en bra historia…

Om författaren: Firat Ceweri är född 1959 i den turkiska delen av Kurdistan. Han kom till Sverige 1980. Ceweri har skrivit 14 böcker och översatt 15 verk från andra språk till kurdiska, bl. a har han översatt Vita nätter av Dostojevskij samt verk av Steinbeck och Tjechov. Bland hans egna skrifter finns det diktsamlingar och pjäser. Ceweri är även utgivare och redaktör för det kurdiska litterära magasinet Nûdem. Han är medlem i Svenska Författarförbundet sedan 1987 och numera även styrelsemedlem.”

För att låna eller köpa boken kan ni kontakta eller gå in på:

Goran Candan, BTJ Lektör för kurdisk litteratur.

Kurdaktuellt.se