Den 7:e London-kurdiska filmfestivalen går igång på lördag i Storbritanniens huvudstad London. Den första festivalen genomfördes 2001 och årets program är praktfullare än någonsin. Faktumet är att i programmet ingår 18 långfilmer, 30 dokumentärer och 55 kortfilmer varav 20 kommer att tävla i 3:e Yilmaz Güney Short Film Competition grenen.

Bland de många nya saker är platsen där festivalen ska äga rum. Festivalen i år kommer att ske i det helt nya Picturehouse Hackney. Detta kommer att bli den största platsen för festivalen, med sin digitala teknik för att visa upp kurdiska filmer i digitalt format för första gången. Picturehouse Hackney blir platsen för alla visningar mellan 17-24 november. De tre sista dagarna av festivalen kommer också att äga rum i en fantastisk konsthall, Westbourne Studios i västra London.

Årets festival innehåller 18 funktions filmer, varav 16 gjordes av regissörer med kurdiskt ursprung. Parallellt med festivalen kommer 13 av dessa långfilmer att ha världspremiär i Storbritannien. Kurdiska regissören Hiner Saleem har deltagit i varje festival sedan 2001 och kommer att presentera även sin senaste långfilm ”om du dör, kommer jag döda dig.”

När kurderna i Turkiet påbörjade med tidningar, till en början veckovisa och senare dagliga, för att konfrontera statskontrollerade desinformationskampanjer om händelserna som äger rum. Många av de avskyvärda brott som begåtts av turkiska statens agenter mot den kurdiska befolkningen har upptäckts på detta sätt av modiga journalister och kurdiska medier. Özgür Gundem (Fri Agenda) var den första kurdiska språkiga dagstidningen som öppnade 1992. Tidningen blev föremål för den djupa statens väpnade organ JITEM och konsekvensen var brutala. 36 författare, journalister och distributörer som jobbade med tidningen dödades.

Özgür Gundem stängdes ner totalt 20 gånger och sammanlagt 400 dagar. Dess redaktörer dömdes till över 140 år i fängelse. Tidningen stängdes ner slutligen permanent.

Filmen ”Press”, regisserat av Sedat Yilmaz, handlar om en journalist som arbetar i Özgür Gundems Amed (Diyarbakir) kontor. Press kommer att ha sin brittiska premiär under festivalen. ”Förlorad frihet”, av Umur Hozatlı och Wenda (saknas), en icke budgetfilm gjord av tre unga regissörer Abdullah Yasa, Ali Kemal Cinar och M. Sait Korkut, är också viktiga inslag och deras berättelser är relaterade till grymheterna JİTEM satte i verket på 1990-talet.

När man läser igenom programmet upptäcker man att fem långfilmer från södra Kurdistan (norra Irak) och alla stöds av olika bio grenar av Kurdistans regionala regering. Inlägg från södra Kurdistan omfattar Kick Off med Shawkat Amin Korki, Mandoo av Ebrahim Saeedi, The Night of Judgment av Hussain Sewdin, Qandil bergen Taha Karimi och den fjärdedel av Scarecrows av Hassan Ali.

Två långfilmer från östra Kurdistan (västra Iran) finns också, Ingen och Solljus bakom snön.

I programmet ingår även Exil i Paris av Zirek, Tangled Up In Blue av Haider Rashid och Blommor från Kirkuk av Fariborz Kamkari, alla filmer är gjorda i Europa av kurdiska regissörer.

De unga kurdiska regissörerna Shiar Abdi med första långfilm Mes (Walking) blev förstasidesstoff i Turkiet när den visades på Antalya International Golden Orange Film Festivalen. Efter screening, kritiserade nationalistiska publiken den scen där den viktigaste aktören slår en turkisk arméofficer och protesterade om att sådana saker aldrig skall visas, även i en film.

I dokumentär kategorin i år ingår 30 filmer som täcker en rad frågor. Några av höjdpunkterna i dokumentär programmet är den första filmen av irländska Cousins ​​regissören Markus och Ebrahim Saaedi och Zahavi Sanjavis prisbelönta dokumentär Alla mina mödrar.

I år kommer vi också att se den 3:e kortfilmstävling uppkallad efter den legendariske kurdiska regissören Yilmaz Güney. Konkurrensen är begränsad till 20 filmer.

Som festivalens slogan lyder: ”Sinema bi Kurdî Xweşe! (Cinema på kurdiska är trevligare).

Kurdaktuellt.se